20 Eylül 2014 Cumartesi

GORİOT BABA- Balzac


Beyaz Balina- Kum Saati Yayınları
330 sayfa 


Ne elimde süründü şu Goriot Baba! Aslında bitireli çok oldu hatta üzerine 3 kitap okudum ama araya Mardin-Urfa-Antep seyahati girince yazmam gecikti.

Ortaokul yıllarımda Vadideki Zambak'ı okumuştum ve çok etkilenmiştim, o yüzden çok pozitif başladım Goriot Baba'ya. İmla ve yazım hataları çok fazla olmasa da yine de rahatsız etti. Çeviriye çamur atmak istemiyorum ama olmamış sanki yaw! Bıraksam da daha iyi bir çevirisini aldığımda mı okusam dedim, sonra da 100 sayfa okumuşum bitireyim bari diyerek devam ettim ama iyi mi ettim kötü mü ettim bilemedim.

Goriot Baba, Balzac'ın 88 ciltten oluşan İnsanlık Güldürüsünün bir parçasıymış. En önemli karakterler bu eserde bulunuyormuş. 

Goriot Baba, iş hayatından elini eteğini çekmiş eski bir tel şehriyecidir ve ticareti bıraktıktan sonra Madam Vaquer'in evine kiracı olarak taşınmıştır. İlk başta pahalı bir odada kalan Goriot Baba zamanla eşyalarını da elden çıkararak daha ucuz bir odaya yerleşir. Kendi halinde bir adam olan Goriot Baba'yla çoğu kişi alay eder. Bir tek hukuk öğrencisi olan Rastignac, Goriot Baba'ya iyi davranır. Goriot Baba'nın taparcasına sevdiği 2 kızı vardır. Hatta "kızlarım için baba, oğul ve kutsal ruhu bile satardım" diyor. 

Goriot Baba'nın kızlarına olan sevgisini biraz hastalıklı buldum. Yer yer de sıkıcılaştı kitap, eski Türk filmlerindeki replikleri andıran kısımlar da vardı. Güzel bir çevirisini okusam sonuç farklı olur muydu bilemiyorum ama ben pek tat alamadım Goriot Baba'dan.





Kitap Tanıtımından:
Büyük Fransız Romancısı Honore de Balzac'ın (1799-1850) ünlü dev yapıtı İnsanlık Güldürüsü, seksen sekiz ciltten oluşur. Goriot Baba, bu büyük yapıtın bir parçasıdır. Bu romanın ayrıcalıklı bir yeri vardır. Balzac'ın kafasında İnsanlık Güldürüsü'nü oluşturma düşüncesi Goriot Baba ile birlikte doğmuştur. Bu da bu büyük romanı, ister istemez, bir odak-yapıt durumuna getiriyor. Kurgusuyla, konusuyla, kişileriyle, içerdiği dünya görüşüyle, gerçekten çok ilginç bir roman olan Goriot Baba, İnsanlık Güldürüsü adlı bu dev yapıtın üç bine ulaşan kişilerinin önemli bir kısmını hem de en ilginçlerini bize tanıtır: Rastignac, Madame de Beauseant, Madame de Langeais ve daha birçokları, ünlü Balzac kişileri olarak ilk kez bu romanda karşımıza çıkarlar. Bu özelliği göz önüne alınınca, İnsanlık Güldürüsü'nün eşsiz evrenine girmek için en elverişli kapının Goriot Baba olduğu söylenebilir. Yalnızca yarattığı ilginç baba tipiyle değil, anlatım ustalığıyla da, öteki kahramanlarıyla da bu roman okuyanı sürükler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder