16 Ocak 2015 Cuma

GELİN BAŞI- Seray Şahiner


Can Yayınları
112 sayfa
1. basım: 2007
3. basım: Şubat 2011

Kadın hallerine, gelgitlerine, kafa karışıklıklarına, umutlarına, kırgınlıklarına, pişmanlıklarına kısaca kadına dair bir kitap Gelin Başı...

Kitapta 10 tane öykü bulunmakta, tahmin edebileceğiniz gibi hepsinin de baş kahramanı bir kadın.

Sorumlu ile Sorunlu'da 30 yaşındaki bir anketörün hayal kırıklıklarını, Buzdolabı Süsü Misali'nde bir üniversite öğrencisinin, aynı zamanda ev arkadaşı olan sevgilisinden ayrılma hikayesini, Telsiz Duvaksız'da sevdiği adamla kaçarak evlenen bir kadını, Yalnız Ama Gururlu'da sevgilisinden ayrılan ama yine de onu kafasından atamayan Yeliz'i, İadesiz Taahhütsüz'de sevgilisiyle dışarıdaki ilk buluşmasında ekilen Tuğçe'nin gelgitlerini, Gelin Başı'nda görücü usulü evlendirilen Sibel'i, Yedi Ağlı Don'da küçük bir konfeksiyon atölyesine sahip olan Fidan'ı, Tanga Don Hissi'nde iki arada bir derede kalmış, her ne kadar modern bir kadın olmak istese de büyüdüğü varoş mahallenin izlerinden kurtulamayan Esme'yi; Harmandalı'nda bir dergide çalışan Bahar'ın otobüs durağında beklerkenki düşüncelerini, İlk Öpüşte Aşk'ta ise Çiğdem'in vurdumduymaz sevgilisinin arkadaşıyla buluşup buluşmama konusundaki kararsızlıklarını okuyoruz.

Hikayelerin konusuna ve kapağa bakarak sakın kitabın karamsar bir kitap olduğunu düşünmeyin! Umutsuz görünen, can sıkıcı haller bile öyle esprili bir dille anlatılmış ki ben çok eğlendim okurken:)

Hikayelerin hepsi birbirinden güzel ama ben en çok Yedi Ağlı Don ile kitaba da ismini veren Gelin Başı adlı hikayeleri beğendim.

Tek eleştirim ise Telsiz Duvaksız adlı öyküye... Zira büyük bir iştahla sayfayı çevirdiğimde hikayenin bitmiş olduğunu gördüm. Hikaye 3 sayfa ve bende yarım kalmış duygusu yarattı.

Hulki Aktunç önsözünde Leyla Erbil'e benzetmiş Seray Şahiner'i. Leyla Erbil'i hiç okumadım ama bu kitaptan sonra onu da listeme ekledim.




Kitap Tanıtımından:
Genç, çok genç bir öykücü Seray Şahiner. Sait Faik yaş kemale ermişken bile kendisine "genç hikâyeci," diyenlere öfkelenirmiş. Bunda bir "sen daha toysun," tavrı gördüğü için. Seray Şahiner, daha ilk kitabında öz'el ve biçemsel bir kişilik getiriyor. Bence, genç öykücü değil öykücü olarak sıçrıyor; ilk kitabıyla kim böyle sıçramıştı? Leyla Erbil. "İsyan grameri," demiştim onun getirdiğine. Seray için de doğru bu, yazarın adını kapatın, okuyun, "bu Seray Şahiner öyküsü," dersiniz. Öykülerin odağı, terminali Gelin Başı. Ama daha ilk öyküde (Sorumlu ile Sorunlu) nebüyük/neküçük/neaydınlık/nekaranlık bir dünyaya giriyoruz. Seray Şahiner, kişilerinin ruhundan süzülerek okurun ruhuna giriyor... Acımasız ama hüzünlü olmayı başarıyor... Acı gölün acı öyküsü bu... Bu öyküyü bir erkek yazamazdı. İkinci başarı, yazar anlatı ile benanlatı'yı ustaca evlendirmesinde: Yazar dimdik konuşuyor (Seray Şahiner midir o?), kişiler italik, eğik dünyalarda.HULKİ AKTUNÇ


Yazar Hakkında:
1984 yılında Bursa’da doğdu, İstanbul’da büyüdü. İlköğrenimini Oruçgazi İlköğretim Okulu’nda, ortaöğrenimini Pertevniyal Lisesi’nde tamamladı. 2007 yılında İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü’nden mezun oldu. 2011’de Marmara Üniversitesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü’nden, Sinema Anabilim Dalı’nda yüksek lisans derecesi aldı. 'Aylık Paldır Kültür Dergisi Hayvan’da ve Birgün Gazetesi’nde çalıştı. Uzun süre gitar ve resim dersi aldı, izcilik ve dağcılık yaptı. Dönemsel olarak, garsonluk, konfeksiyonda el işçiliği ve makinecilik yaptı. 2006 yılında Varlık Dergisi’nin düzenlediği Yaşar Nabi Nayır Gençlik Ödülleri’nde, "Gelin Başı" isimli öykü dosyası "Dikkate Değer" bulundu. 2007 yılında "Gelin Başı" isimli kitabı Can Yayınları’nca yayımlandı. Sırrı Süreyya Önder’e senaryo asistanlığı yaptı. 2008’de İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’nda sahnelenen “Yedi Tepeli Aşk” oyununda, "Gelin Başı" kitabında yer alan üç öyküsü sahnelendi. 2010-2011 sezonunda "Gelin Başı"ndaki öykülerden uyarlanan "İadesiz Taahhütsüz" adlı oyun, Tiyatro Boyalıkuş tarafından sahnelendi. 2011’de ikinci öykü kitabı “Hanımların Dikkatine” Can Yayınları’nca yayımlandı.

10 yorum:

  1. heeey bilmiyom ama hemen alıp okucam. yazarım biloktaaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ay oku oku:) bakalım sen nasıl bulcaksın?:)

      Sil
  2. dur bakayım benm de ilgimi çekti :D

    YanıtlaSil
  3. Mim yapmak istersen bloğumda senin için bir mim var :)

    YanıtlaSil
  4. Ben pek öykü okumam ama bu kitabı sevmiştim... yazar genç olmasına rağmen çok başarılı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de çok sevdim:) ikinci kitabını da çok merak ediyorum.

      Sil
    2. Bu kitaptan sonra bir öykü kitabı (ismini hatırlamıyorum) birde Antabus isimli bir romanı çıktı bildiğim kadarıyla... gerçi ben sonrakileri okumadım ama onlarda iyiymiş duyduğum kadarıyla...

      Sil
    3. hanımların dikkatine diğer öykü kitabı. ama antabus'u bilmiyordum. ona da bi bakiim..teşekkürler:)

      Sil